zaterdag 22 oktober 2011

scary 15

zoonlief wordt 15.
Geen flauwe taart, geen kinderachtig gedoe.
Actie, spanning, bloed en ...
Dit dus:

En, om mijn belofte na te komen.
Zo heb ik het gemaakt.
Ik heb een gewone vierkante cake gebakken omdat dit nu net hetgene is dat zoonlief het liefste eet. Gewone cake zonder meer...
Maar omdat een gewone cake toch maar een gewone cake is, heb ik hem wat 'upgepimpt'.
Eerst een blaadje papier in twee vouwen en volgende vorm uit knippen:
Deze vorm neem je over op een taartkarton en knip je uit.
Daarna leg je een cake op het karton en het papiertje op de cake en snijd je met een mes in vorm.
Zo dus:
 Uiteraard kleef je de overschotten van de zijkanten aan de onderkant met ganache.
Door de drukte van vandaag (ja, alweer) ben ik een foto vergeten. Ik heb dus aan het 'hoofdeinde' een gat gesneden in de cake zodat daar achteraf een vampierenhoofd in gelegd kan worden.
Daarna heb ik de cake afgesmeerd met ganache en na het koelen in de koelkast bekleed met een lap licht-bruine fondant. Dit is het resultaat:

 Dan heb ik een impressiematje met houtrelief genomen en de cake van boven tot onder 'ingedrukt'. Ik heb met een tooltje lijntjes getekend van planken en met een ander tooltje indrukken gemaakt waar de nagels (=spijkers voor de nederlanders onder ons) horen te zitten.
Daarna heb ik het 'gat' voor het hoofd opnieuw uitgesneden:
Dat beruchte gat heb ik eerst nog bekleed met een dun laagje witte fondant. (Niet dus, maar ik raad het jullie wel aan, want anders ga je moeten frutselen om dat 'doek' achteraf in het gat te frummelen en dat valt niet mee.)
Op het doek leg je een dracula-hoofd dat je netjes op voorhand geboetseerd hebt. 
Uit zwarte fondant snijd je een kruis om op de 'kist' te leggen.
 Dan mijn manier om een spinnetje te boetseren.
Neem een klein rond bolletje en rol vier kleine rolletjes tussen je vingers.
Leg die kleine rolletjes kruisgewijs op het bolletje:

 Daarna leg je op dat basisbolletje een nieuw bolletje waar je een kruisje in drukt. Verder leg je daarop nog een kleiner bolletje als hoofd:
Nu neem je de 'kist' en 'dust' je met een droog penseel donkerbruine kleurstof op de kist zodat het echt hout gaat lijken.
Boetseer nog twee kaarsjes en twee pompoenen en als je meer tijd hebt nog veel meer....



Resultaat: een tevreden, vijftienjarig zoon....

3 opmerkingen: